AkzoNobel resultaten 2e kwartaal 2014

23 juli 2014

Q2 2014 infograph

• Positieve volumes in alle drie de bedrijfsonderdelen
  • Omzet daalt 4 procent, voornamelijk als gevolg van 5 procent negatieve valuta-effecten
  • Bedrijfsresultaat €353 miljoen (2013: €322 miljoen) door toegenomen volume en voordelen van verbeteringsactiviteiten
  • Rendement op verkopen (ROS) steeg van 8,3 procent naar 9,5 procent. Herstructureringskosten €45 miljoen (2013: €40 miljoen). Zonder deze kosten bedraagt de ROS 10,7 procent (2013: 9,3 procent)
  • Nettoresultaat voor aandeelhouders was €205 miljoen (2013: €184 miljoen op vergelijkbare basis), voornamelijk als gevolg van een hoger bedrijfsresultaat
  • Aangepaste winst per aandeel steeg met 23 procent naar €0,95 (2013: €0,77 gecorrigeerd voor een incidentele belastingbate)
  • Netto kasinstroom van operationele activiteiten was €393 miljoen (2013: €261 miljoen)
  • Op koers om de doelstellingen voor 2015 te behalen ondanks de sterke euro en het naar verwachting aanhoudend fragiel economisch klimaat in 2014
Q2 2014 results

Akzo Nobel N.V. (AkzoNobel) rapporteerde vandaag een positieve volumeontwikkeling in alle drie de bedrijfsonderdelen. De omzet in het tweede kwartaal van €3.710 miljoen was 4 procent lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De daling werd voornamelijk veroorzaakt door 5 procent negatieve valuta-effecten.

Het bedrijfsresultaat verbeterde 10 procent tot €353 miljoen (2013: €322 miljoen), resulterend in een stijging van het nettoresultaat voor aandeelhouders van €205 miljoen (2013: €184 miljoen op vergelijkbare basis). Exclusief herstructureringskosten verbeterde het rendement op verkopen in alle drie de bedrijfsonderdelen, met een totaal rendement op verkopen van 9,5 procent (2013: 8,3 procent).

CEO Ton Büchner zei hierover:
"De cijfers van het tweede kwartaal illustreren opnieuw onze doorlopende focus op organische groei en operationele efficiëntie. We werken in een volatiele markt, maar we zijn erin geslaagd om de volumes in alle drie de bedrijfsonderdelen te vergroten en voor het vierde achtereenvolgende kwartaal ontwikkelde ons resultaat op verkopen zich positief op jaarbasis. Vergeleken met 2013 steeg het nettoresultaat voor aandeelhouders, op vergelijkbare basis. Dit kwartaal zagen we ook enkele mooie voorbeelden van AkzoNobels focus op innovatie en duurzaamheid, zoals de opening van onze nieuwe faciliteit voor membraanelektrolyse in Duitsland, een investering van €6,5 miljoen in de uitbreiding van het onderzoekscentrum van Performance Coatings in China en het opstarten van ons nieuwe Imperatriz Chemical Island (€80 miljoen) in Brazilië. Ook introduceerden we ons Human Cities-initiatief. Deze ontwikkelingen vergroten en stimuleren niet alleen onze operationele efficiëntie en organische groei, maar versterken ook onze leidende marktposities, zodat we op koers blijven om onze financiële doelstellingen voor 2015 te realiseren."

Lees meer over ons Human Cities initiatief

In Decorative Paints, volumes rose by 3 percent, mainly because of increased volumes in Asia and most European countries. Revenue declined 9 percent compared with 2013, due to the divestment of Building Adhesives and a 5 percent adverse currency effect. Operating income was at the same level as last year, although when the effect of divestments and adverse currency developments are excluded, it increased on a comparable basis.  The ongoing operational excellence measures in Europe continue to support the improvements in margin.

Volumes in Performance Coatings rose 1 percent compared with 2013. Revenue declined 2 percent, with the improvements in volume and price/mix being offset by adverse currencies. Operating income improved 9 percent, due to operating effectiveness measures, which offset increased restructuring costs and an adverse currency impact. Return on sales was 12.4 percent (2013: 11 percent).

Volumes in Specialty Chemicals increased 4 percent due to better market conditions in most businesses, with Pulp and Performance Chemicals and Functional Chemicals showing strong growth. Revenue declined, mainly due to adverse currency developments and continued caustic price pressure. Operating income increased 2 percent compared with 2013 due to cost control and operational efficiencies.

Q2 2014 results

Outlook
We are on track to deliver on our 2015 targets despite a strong euro and the expected continued fragile economic environment in 2014.

The Q2 2014 report can be downloaded via the AkzoNobel Report iPad app or read online at www.akzonobel.com/quarterlyresults.